tirsdag 11. november 2008

Hobby: blogging

Da jeg skrev CV for et par år siden satte jeg så kjekt opp fotografi, trening og bøker som hobbyer. Men når sannheten skal sies har jeg aldri vært spesielt glad i å trene og ikke kan jeg skryte av å ha tilbakelagt time etter time med nesen begravet i litterære klassikere. Inntil nylig hadde jeg kun kameramobil, noe som ærlig talt ikke vitner om noen stor interesse for fotografi.

Hadde det ikke vært for et kritisk blikk fra min kjære hadde jeg kanskje fortsatt å leve i troen på at foto, trening og bøker opptok mye av min fritid (om ikke i virkeligheten så ihvertfall på papiret). Dessverre måtte jeg istedet innrømme at jeg faktisk ikke hadde noen hobby! Samtidig slo det meg at det måtte jeg få meg i en fart - tenk så flaut hvis jeg skulle bli stoppet på gaten av en reporter, og ikke kunne svare på det enkle spørsmålet "Hva er dine hobbyer?"

Jeg har tatt opp temaet menn/kvinner og hobbyer både med familie, venner og kolleger. Konklusjonen er den, at langt flere av mine mannlige bekjente kan skilte med opptil flere hobbyer, mens de fleste av mine kvinnelige må tenke seg om både vel og lenge for å finne på noe. Mens mange av gutta nevner musikk, fotball, trening (og de mener det), dataspill, friluftsliv, fiske etc., har jeg fått litt flauere innrømmelser fra jentene. "Teller shopping?". En god venninne nesten ropte oppgitt (og ironisk i sin iver over å ha funnet en ny super slankekur som krevde MYE og tidkrevende planlegging av hverdagen): "Jeg har slanking som hobby!"

Så, nå har jeg opprettet en blogg. (For øvrig akkurat tidsnok til at jeg påfølgende dag kunne lese overskriften "Bloggen er død" i en nettavis). Så nå skal jeg blogge og smått og stort (mest smått selvfølgelig, for det er jo det hverdagen har mest av når man ikke har noen skikkelig hobby). Så kan jeg i det minste svare "blogging" hvis noen skulle spørre hva jeg fyller fritiden min med.

2 kommentarer:

  1. Henry - hvor sjovt du skriver det med frygten for at blive stoppet af en rapporter... Det er simpelthen sådan en åndssvag tanke Og det siger jeg selvfølgelig kun fordi jeg selv har tanken hele tiden...! Især hvis jeg ser et indsalg om politik og rapporteren spørger mennesker på gaden om deres holdning til fx en konflikt mellem partier. Og jeg tænker bare: Fuuuck - jeg vidste slet ikke der var en konflikt. Godt de ikke spurgte mig!

    Tillykke med din nye hobby! Jeg vil følge dig tæt ;-)

    SvarSlett
  2. Hej Henry

    Du er en vældig god fotograf ;-) Tak for billederne af mig og tøserne ved vandet. Du må give den hobby fuld skalle, når du er færdig med barslen... OG i øvrigt er der ikke noget i vejen med shopping som hobby! Det er en hobby, der kræver seriøs træning og comitment plus mange penge lige så vel som computerspil, fiske og friluftsliv.

    SvarSlett